Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (PRTR)
Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (PRTR)
O Protokolu o PRTR
Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (Protokol o PRTR) je první právně závaznou mezinárodní úmluvou o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek. Protokol o PRTR vychází z Aarhuské úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (Aarhuská úmluva).
Cílem Protokolu o PRTRs je zlepšit přístup veřejnosti k informacím o životním prostředí založením integrovaného, celonárodního registru. Vytváření ucelených veřejných registrů znečišťování je, jak již bylo naznačeno výše, jedním ze závazků Aarhuské úmluvy. Protokol k této úmluvě (tj. Protokol o PRTR) deklaruje důležitost registrů úniků a přenosů znečišťujících látek jako mechanismu pro zvyšování odpovědnosti podniků, omezování znečištění a podporu udržitelného rozvoje. Účelem registrů znečišťování obecně je přispět k posílení integrovaného přístupu v ochraně životního prostředí a k podpoře šetrnějšího chování.
Protokol o PRTR byl přijat na mimořádném zasedání stran Aarhuské úmluvy 21. května 2003 v rámci páté ministerské konference „Životní prostředí pro Evropu“ konané v Kyjevě (Ukrajina). Protokol doposud podepsalo 38 států (včetně Evropského společenství).
Co se týče platnosti, Protokol o PRTR vstoupil v platnost pro smluvní strany devadesátým dnem po datu uložení šestnácté listiny o ratifikaci, přijetí nebo přistoupení. Šestnáctou smluvní stranou Protokolu o PRTR se 10. července 2009 stala Francie a 13. července 2009 ratifikovalo Protokol o PRTR Maďarsko. Byl tak překročen nutný počet ratifikací ke vstupu Protokolu o PRTR v platnost. Protokol o PRTR se tedy stal pro smluvní strany mezinárodně právně závazným od 8. října 2009. Česká republika dokončila ratifikační proces v červnu 2009. Průběžný stav ratifikace je možné sledovat zde.
Zasedání smluvních stran se koná pravidelně každé 4 roky, a to společně s obdobným zasedáním Aarhuské úmluvy. Další informace o těchto zasedáních smluvních stran lze dohledat zde.
Požadavky na registry znečišťování dle Protokolu o PRTR
Registr znečišťování má podle Protokolu o PRTR alespoň obsahovat informace o únicích a přenosech 86 znečišťujících látek (seznam tvoří přílohu Protokolu o PRTR), smluvní strany mohou nicméně vytvářet rozsáhlejší databáze (to je případ jak evropského registru, tak i tuzemského Integrovaného registru znečišťování životního prostředí – IRZ). Jedná se o látky s významnými negativními vlivy na životní prostředí a lidské zdraví (např. skleníkové plyny, látky způsobující kyselý déšť, těžké kovy, rakovinotvorné látky apod.).
Nezbytným rysem registrů znečišťování je veřejná bezplatná přístupnost a možnost veřejné kontroly. Data o znečištění v registru znečišťování musí být dostupná v koherentní, strukturované (podle zařízení, polohy, činnosti, vlastníka, znečišťující látky, složek atd.) a uživatelsky přívětivé (user friendly) podobě. Protokolem o PRTR je požadováno zajištění účasti veřejnosti i při vývoji národního registru (veřejnost může předkládat připomínky, informace, analýzy nebo stanoviska). Registry mají mít omezená ustanovení týkající se utajování. Již tradičním nástrojem pro publikaci ohlášených údajů je internet. V případě ČR tuto roli zastává již zmíněný tuzemský IRZ.
Hlavními parametry registrů znečišťování podle Protokolu o PRTR tedy jsou:
- Evidence úniků a přenosů minimálně 86 znečišťujících látek (v některých případech jde o skupiny látek) uvedených v příloze z různých typů bodových zdrojů;
- Poskytování dostupných dat o plošných zdrojích (např. dopravě);
- Pravidelná aktualizace na základě povinného periodického ohlašování;
- Omezené utajování údajů;
- Veřejná dostupnost, bezplatnost a uživatelská přívětivost;
- Poskytování údajů v koherentní a strukturované podobě (podle zařízení, polohy, činnosti, vlastníka, znečišťující látky, složek atd.);
- Poskytování odkazů na další registry znečišťování;
- Rozšiřitelnost o další látky;
- Otevřenost k připomínkám veřejnosti při vývoji a úpravách.
Dále smluvní strany musí zabezpečit, že údaje do registru znečišťování budou provozovatelé poskytovat povinně periodicky (každoročně) a to minimálně v následujícím rozsahu:
- Hlášení za jednotlivé provozovny s udáním geografické polohy (souřadnice, adresa);
- Hlášení o únicích látek do vody, ovzduší a půdy;
- Hlášení o látkách v odpadech nebo kategoriích odpadů přenášených mimo lokalitu provozovny;
- Hlášení o látkách v odpadních vodách přenášených mimo lokalitu provozovny.
Zapojení veřejnosti
Samostatně je nutné opakovaně vypíchnout požadavky na registry znečišťování z pohledu široké veřejnosti, jelikož se jedná o jeden ze základních rysů registrů znečišťování. Možná se jedná o ten vůbec nejdůležitější.
Veřejnost musí mít zajištěn bezplatný přístup k informacím v registru znečišťování bez nutnosti prokázat konkrétní zájem na těchto informacích. Registry znečišťování by měly být dostupné elektronicky prostřednictvím Internetu. Protokolem o PRTR je požadováno zajištění účasti veřejnosti i při vývoji národního registru. Veřejnost může předkládat připomínky, informace, analýzy nebo stanoviska.
Příslušné právní předpisy
- Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (v češtině) (PDF, 3488 KB)
- Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (v angličtině) (PDF, 105 KB)
- Rozhodnutí o přistoupení EU k Protokolu o PRTR (v češtině) (PDF, 171 KB)
- Rozhodnutí o přistoupení EU k Protokolu o PRTR (v angličtině) (PDF, 124 KB)
- Doporučení Rady OECD k implementaci registrů úniků a přenosů znečišťujících látek (PRTR) (v angličtině) (PDF, 501 KB)
Důležité dokumenty
- Příručka pro implementaci Protokolu o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (v angličtině) (PDF, 994,82 KB)
- Návod k implementaci Protokolu o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (PDF, 1,30 MB)
- Otázky a odpovědi k Protokolu o PRTR – leták (PDF, 63,17 KB)
- Brožura OECD k PRTR (v angličtině) (PDF, 1,04 MB)
Odkazy
- Stránky EHK OSN k Protokolu o PRTR
- PRTR.NET
- Centrum pro PRTR data / OECD Monitoring and preventing industrial pollution
- Zasedání smluvních stran Protokolu o PRTR
- Integrovaný registr znečišťování životního prostředí (IRZ)
- Informace o Protokolu o PRTR na webových stránkách IRZ
- Národní kontaktní osoba: Ing. Mgr. Eduard Hlavatý
- odbor posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence
- Telefon: +420 26 712 23 91
- E-mail: Eduard.Hlavaty@mzp.gov.cz
Dokumenty
-
Program Copernicus (dříve GMES)
Program Evropské unie Copernicus je program pozorování a monitorování Země zkoumající naši planetu a její životní prostředí ku prospěchu všech evropských občanů.
-
Dohoda o ochraně africko-euroasijských stěhovavých vodních ptáků (AEWA)
Je nejrozsáhlejší dohodou uzavřenou v rámci Úmluvy o ochraně stěhovavých druhů volně žijících živočichů (Bonnská úmluva). Dohoda byla sjednána 16. června 1995 v Haagu a v platnost vstoupila 1.listopadu 1999. Česká republika je členem od 1. září 2006.
-
Úmluva OSN o boji proti desertifikaci v zemích postižených velkým suchem nebo desertifikací, zvláště v Africe
United Nations Convention to Combat Desertification in those Countries Experiencing Serious Drought and/or Desertification, particularly in Africa, Paris 1994Úmluva OSN o desertifikaci byla sjednána v Paříži v roce 1994.
-
Úmluva Rady Evropy o krajině
Council of Europe Landscape Convention Úmluva Rady Evropy o krajině (dále jen „Úmluva“) je výsledkem společného zájmu zemí v úsilí o udržitelnost rozvoje krajiny, založeném na vyvážených harmonických vztazích mezi sociálními potřebami, hospodářskou...
-
Kjótský protokol k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu
Kyoto Protocol to the United Nations Framework Convention on Climate ChangeKjótský protokol k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu (dále jen „Protokol“) byl přijat v prosinci roku 1997.
-
Rámcová úmluva OSN o změně klimatu
Rámcová úmluva OSN o změně klimatu, Rio de Janeiro, 1992UN Framework Convention on Climate Change/UNFCCC, Rio de Janeiro 1992Rámcová úmluva OSNRámcová úmluva OSN o změně klimatu (dále jen „Úmluva) byla přijata na Konferenci OSN o životním prostředí a...
-
Mezinárodní smlouvy v oblasti životního prostředí
Česká republika je smluvní stranou několika desítek důležitých mnohostranných environmentálních smluv.
-
Mezivládní vědecko-politická platforma pro biologickou rozmanitost a ekosystémové služby (IPBES)
Mezivládní vědecko-politická platforma pro biologickou rozmanitost a ekosystémové služby (IPBES)
-
Karpatská úmluva
Základní informace o Karpatské úmluvě