Evropská unie
Životní prostředí patří mezi oblasti, ve kterých EUsdílí pravomoc se členskými státy. V praxi to znamená, že většina české legislativy v oblasti životního prostředí vzniká implementací práva EU. Tato skutečnost reflektuje nejen přeshraniční charakter ochrany životního prostředí, ale i potřebu sjednotit environmentální standardy v podmínkách jednotného trhu EU. Sdílená pravomoc znamená, že ČR může přijímat i svou vlastní legislativu, ta ale nesmí být v rozporu s právem EU. ČR ovlivňuje konkrétní podobu jednotlivých předpisů EU z pozice člena Rady EU a zároveň prostřednictvím svých europoslanců.
Činnost EU v oblasti životního prostředí je definována v článcích 191, 192 a 193 Smlouvy o fungování EU. Přednostní cíle, kterých má být dosaženo, jsou pak stanoveny v tzv. akčních programech pro životní prostředí (EAP). Aktuálně je v platnosti již 8. EAP, který byl přijat v dubnu 2022 a stanovuje cíle do roku 2030. V obecné rovině je politika EU v oblasti životního prostředí založena na zásadách obezřetnosti a prevence, odvracení ohrožení životního prostředí především u zdroje a na zásadě „znečišťovatel platí“.
Právní předpisy jsou přijímány řádným legislativním postupem, v rámci něhož rozhodují Rada a Evropský parlament coby rovnocenné instituce. Výjimkou jsou následující oblasti, ve kterých přijímá předpisy pouze Rada (jednomyslně) a Evropský parlament je jen konzultován (tj. jeho pozice nemusí být brána v potaz):
- předpisy především fiskální povahy;
- opatření týkající se:
- územního plánování,
- hospodaření s vodními zdroji nebo týkající se přímo nebo nepřímo dostupnosti vodních zdrojů,
- využívání půdy, s výjimkou hospodaření s odpady;
- opatření významně ovlivňující volbu členského státu mezi různými energetickými zdroji a základní skladbu jeho zásobování energií.
Shrnutí platné legislativy EU v oblasti životního prostředí je k dispozici zde.
V jednotlivých rubrikách naleznete informace o:
- aktuálním a předchozím institucionálním cyklu
- Radě EU a aktuálním předsednictví
- Evropské komisi
- Evropském parlamentu
- Evropské agentuře pro životní prostředí (EEA) a Evropské agentuře pro chemické látky (ECHA)
- Síti EU pro provádění a prosazování práva životního prostředí (IMPEL), přezkumu provádění právních předpisů EU v oblasti životního prostředí (EIR) a nástroji TAIEX-EIR PEER 2 PEER
- Strategii EU pro dunajský region (EUSDR)
- dopadech brexitu v oblasti životního prostředí