Letectví (EU ETS 1)
Sektor civilního letectví je zahrnut do Evropského systému emisního obchodování (EU ETS 1) od roku 2012 na základě směrnice 2003/87/ES. Transpozice směrnice do českého právního řádu je provedena prostřednictvím zákona č. 383/2012 Sb. (dále jen „zákon“).
Každý provozovatel letadla, který v daném kalendářním roce překročí prahovou hodnotu emisí stanovenou v Příloze I zákona pro lety na/z letiště některého členského státu EU, Norska, Islandu a Lichtenštejnska (s výjimkami vyjmenovanými v příloze I zákona), se stává účastníkem EU ETS 1 a musí tuto skutečnost neprodleně oznámit Ministerstvu životního prostředí.
Od 1. ledna 2020 se systém EU ETS 1 vztahuje rovněž na emise z letů do Švýcarska. Švýcarský systém ETS se naopak vztahuje na lety směřující na letiště v Evropském hospodářském prostoru (EHP). Obdobně se od 1. ledna 2021 systém EU ETS 1 i nadále vztahuje na lety do Spojeného království, zatímco systém ETS Spojeného království se vztahuje na lety směřující na letiště v EHP.
Z účasti v systému EU ETS 1 vyplývá povinnost vypracovat monitorovací plán, který schvaluje ministerstvo. Podle monitorovacího plánu provozovatel letadla každoročně monitoruje a vykazuje emise CO2 a do 15. března následujícího roku předkládá na ministerstvo ověřený roční výkaz emisí. Následně do 30. září vyřadí množství povolenek odpovídající množství emisí vykázaných na předchozí rok.
Za tím účelem musí mít zřízený účet v Jednotném evropském rejstříku, prostřednictvím kterého jsou realizovány transakce s emisními povolenkami. Bližší informace o otevření účtu v Jednotném evropském rejstříku naleznete na internetových stránkách www.povolenky.cz.
Program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví CORSIA
S ohledem na přípravu celosvětového tržního opatření Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) na snižování emisí v letecké dopravě (dále jen „program CORSIA“), EU dočasně omezila povinnosti v EU ETS 1 pouze na lety uvnitř Evropského hospodářského prostoru. Tato výjimka platí do konce roku 2026.
Program CORSIA vstoupil do své pilotní fáze v roce 2021 a od roku 2024 do roku 2026 probíhá tzv. první fáze. Na základě rozhodnutí Rady (EU) 2020/954 a nařízení Komise (EU) 2019/1603 se programu CORSIA účastní také členské státy EU, které jej provádí prostřednictvím systému EU ETS 1.
Provozovatelé letadel, kteří mají vydané osvědčení leteckého provozovatele v členském státu EU, nebo tam jsou registrováni, a splňují podmínky pro zahrnutí do programu CORSIA (ročně vyprodukují víc než 10 000 t CO2 letouny nad 5700 kg maximální vzletové hmotnosti pro způsobilé lety), mají povinnost monitorovat a vykazovat emise také z mezinárodních letů mimo Evropský hospodářský prostor. Od 1. ledna 2021 se na ně navíc vztahují kompenzační požadavky programu CORSIA, vypočítané podle přímo použitelného právního předpisu EU.
O celkové výši kompenzačních požadavků za předchozí kalendářní rok ministerstvo informuje provozovatele každoročně do 30. listopadu. Ministerstvo zároveň sdělí provozovatelům jejich individuální kompenzační požadavky do 30. listopadu roku následujícího po skončení tříletého období plnění (poprvé v roce 2024 za období 2021-2023). K 31. lednu dalšího roku provozovatelé zruší odpovídající množství emisních jednotek uvedených v seznamu vydaném Evropskou komisí (poprvé v roce 2025). Tento seznam zveřejní ministerstvo na svých internetových stránkách. Povinnost zrušit jednotky se vztahuje pouze na lety, na které se nevztahuje povinnost vyřadit povolenky v EU ETS 1.
Změny od roku 2024
Revize směrnice 2003/87/ES z roku 2023 přinesla řadu důležitých změn, které mají dopad na sektor letecké dopravy. Zásadně se změnila pravidla pro bezplatné přidělení povolenek. Zatímco před revizí byla bezplatná alokace založena na údajích o tunokilometrech v referenčním období 2010, nově bude založena na ověřených emisích z leteckých činností vykázaných za rok 2023. Dojde také k jejímu postupnému krácení, přičemž od roku 2026 budou již veškeré letecké povolenky draženy (s výjimkou 20 milionů povolenek určených na podporu SAF – viz dále).
Rozhodnutím 2023/2440 stanovila Evropská komise množství povolenek, které měly být provozovatelům letadel bezplatně přiděleny v roce 2024 podle pravidel platných před revizí směrnice. Od tohoto množství bude odečteno 25 % v roce 2024 a 50 % v roce 2025. Zbývající povolenky se v letech 2024 a 2025 přidělí bezplatně všem provozovatelům, kteří v roce 2023 vykonávali činnost v oblasti letectví. Individuální příděly vypočte Komise na základě podílů provozovatelů na celkových ověřených emisích v roce 2023. Tento výpočet provede až po odevzdání všech Ročních výkazů emisí, tedy po 31. březnu 2024. Ministerstvo povolenky přidělí na účet provozovatelů nejpozději 30. června 2024.
V období od 1. 1. 2024 do 31. 12. 2030 budou mít provozovatelé nově možnost čerpat bezplatné povolenky na pokrytí vícenákladů spojených s používáním udržitelných leteckých paliv (Sustainable Aviation Fuels, dále jen „SAF“). Od roku 2024 provozovatelé monitorují využívání SAF podle platného nařízení Komise (EU) 2018/2066. Vykazování a ověřování SAF proběhne poprvé v roce 2025 a pravděpodobně bude součástí standardního ověřování ročního výkazu emisí v EU ETS 1. Detailní pravidla však Evropská komise teprve zveřejní.
Další velkou novinkou, kterou přinesla revize směrnice, je vytvoření nového systému pro monitorování, vykazování a ověřování jiných látek z letectví než CO2, který bude obsahovat alespoň dostupné trojrozměrné údaje o dráze letu letadla a vlhkosti a teplotě okolí, aby bylo možno stanovit ekvivalent CO2 na let. Prováděcí akt, který stanoví podrobná pravidla tohoto systému, přijme Komise do 31. srpna 2024. Provozovatelé budou dopady na klima jiné než CO2 monitorovat a vykazovat od 1. 1. 2025.
Od 1.1.2024 do 31. prosince 2030 nemusejí provozovatelé vyřazovat povolenky za emise z letů mezi letištěm nacházejícím se v nejvzdálenějším regionu (OMR) členského státu a letištěm nacházejícím se ve stejném členském státě mimo tento nejvzdálenější region, včetně jiného letiště nacházejícího se ve stejném OMR nebo v jiném OMR téhož členského státu.
Mimo výše zmíněné změny došlo od 1.1.2024 také k úpravě emisního faktoru leteckého petroleje (Jet A1 nebo Jet A) na 3,16 t CO2/ t paliva. Tato změna je relevantní pro vykazování emisí poprvé v roce 2025 za rok 2024.
Více informací o monitorování a vykazování emisí z letecké dopravy v EU ETS 1 včetně platných formulářů je zveřejněno na stránkách Evropské komise.